Friday, March 23, 2018

Hari Kedua di Lombok, Indonesia

Assalamualaikum w.b.t

Hari kedua di Lombok, Indonesia ( 11.3.2018)

Aktiviti untuk hari kedua ialah snorkeling di 3 Gili. Kami breakfast di hotel terlebih dahulu. Aktiviti kami bermula jam 9.30 pagi. Breakfast di hotel ini kami hanya pesan makanan dalam menu sahaja bukan secara buffet. Menu yang boleh dipesan oleh seorang terhad kepada 2 menu sahaja. Jangan risau walaupun ada harga di menu tapi semuanya free. Kita hanya order sahaja apa yang mahu.

Breakfast tak mahu kalah masing-masing. 2 menu setiap orang. Lepas itu kekenyangan macam ular sawa. Belum mula aktiviti lagi Haha

Selepas sahaja breakfast, boat untuk bawa kami snorkeling sudah siap sedia. Ini pengalaman pertama saya snorkeling.

Muka teruja naik bot. Pertama kali katakan.

Kami di bawa 3 tempat snorkeling untuk melihat ikan, patung di bawah laut dan penyu.

Over sangat iolls yang tengah tu. Haha. Ambil masa juga nak tahu skill bernafas. Lepas itu dah dapat tahu cara untuk bernafas memang pandang bawah lama-lama.

Memang cantik sangat. Teruja betul. Tak tahu bila masa diorang buat patung tu. Haha

Selepas kali kedua snorkeling memang dah mabuk. Naik sahaja atas bot terus rasa pening dan nak muntah. Pertama kali snorkeling jadinya tidak tahu diri ini mabuk macam itu. Jadinya sesiapa yang mabuk laut ke mabut bot ke apa sebelum mulakan perjalanan makan ubat mabuk siap-siap. Boleh beli dekat farmasi sebelum pergi bercuti.

Selepas puas snorkeling kami makan tengahari di Gili Air.

Sampai sahaja di Gili Air untuk makan tengahari terus rasa tak mabuk dah. Haha.

Bangsal tempat kami makan tengahari. Memang berangin makan tepi pantai ni. Waktu ini kami memang betul-betul penat. Bila dapat baring dekat bangsal ini memang boleh buat tertidur sambil tunggu makanan sampai .

Makanan tengahari saya dan suami. Sebelah kiri fish n chip dan sebelah kanan pula chicken pramagiana. Walaupun rupa macam ini, dapat juga kenyangkan perut sebab dah penat sangat. Haha

Dalam jam 3 petang macam itu kami sudah pulang ke hotel. Kami rehat sekejap dan mandi kemudian keluar semula untuk jalan-jalan di Gili Trawangan sebab esoknya kami sudah ke Sengigi. Di Gili Trawangan pengankutan yang digunakan ialah basikal, kereta kuda atau jalan kaki. Kalau sewa basikal harganya IDR50.000 untuk satu hari manakala kereta kuda harganya IDR150.000 untuk satu hala. Setelah berfikir dan membuat keputusan bijak kami sewa basikal.

Cari tempat sewa basikal yang menyediakan kerusi infant. Nasib baik anak nak duduk sampai dia tidak mahu turun. Seronok sangat jalan-jalan. Yang letihnya mak bapak dia la mengayuh tidak henti. Haha

Kami berjalan sejauh 2km untuk tengok sunset. Pantang sahaja nampak tempat cantik terus berehenti untuk ambil gambar. Gambar di bawah tempat-tempat yang famous untuk ambil gambar di Gili Trawangan

Nak juga ambil gambar di buayan famous Lombok ini. Punya payah nak panjat sebab agak dalam. Waktu ini air pasang jadinya paras peha juga kedalamannya.

Selepas puas kami berjalan di sekitar Gili, kami terus singgah untuk makan malam. Saya order ayam penyet. Memang puas hati makanannya.
Walaupun cilinya nampak macam pedas sangat tapi tak pedas langsung. Siap minta husband punya sekali sebab dia tak makan cili. Tak ingat pula kedai mana sebab kami dah lapar terus sahaja masuk kedainya. Haha

Lepas makan kami singgah untuk urut badan pula. haha. Tak nak kalah masing-masing. Seharian berjalan malamnya urut pulak. Saya ambil package urut back shoulder neck and foot hanya IDR100.000. Semasa berurut ada juga bercerita denga tukang urut mengnai Lombok ni. Ramah mesra gitu. Nak tidur pun tak dapat. Selepas berurut pulang ke hotel dan rehat.

Boleh tahan promosinya sebab urut apa-apa pun semua 100k. kalau urut kaki sahaja pun 100k juga kalau urut satu badan sahaja pun 100k jadinya baik ambil satu badan. Haha

Aktivit hari ketiga di SINI

Boleh lihat aktiviti hari pertama di SINI