Monday, February 26, 2018

Chicken Pox (Part 2)

Assalamualaikum W.b.t

Sebelum ini aku ada cerita tentang kisah aku kena chicken pox di SINI. Cukup 2 minggu aku kena chicken pox, anak aku pula kena. Doktor pun kata dia memang akan kena sebab dia masih breastfeed.
Aku dan suami terpaksa cuti gilir-gilir. Selang sehari kami cuti dan kerja selama 2 minggu berturut-turut. Nak bagi betul-betul baik sebab nanti bila hantar rumah pengasuh berjangkit pula dengan budak lain.


Waktu ini hari kedua Dian kena chicekn pox tapi masih aktif. Bila kita letak calamine lotion itu pun dia diam je. Dia siap baring lagi lepastu suruh kita letak ubat dekat badan dia. Aku senang je nak letak ubat. Buat sahaja sapu macam bedak sejuk. Selesai masalah. Haha


Masa ini dia dah mula tidak selesa dengan badan dia sebab gatal sangat. Dia dah garu-garu. Aku memang pakaikan dia baju sebab nanti kalau tidak pakai baju habis satu badan dia menggaru. Kalau kita nampak dia garu tu kita usap-usap la tolong garukan. Doktor bagi ubat sapu, demam dengan tahan gatal. Memang aku bagi makan ubat selama seminggu berturut mengikut jadual yang ditetapkan. Tak sampai hati tengok dia menggaru sahaja. Sebab kita dapat rasakan apa yang dia rasa.  



Masa ini memang mencabar bagi aku. Dian tidak mahu diletak. Dia nak kita berdukung je. Masa ini dia memang dah tidak sihat. Lagipun chicken pox banyak dalam mulut. Dia pun tidak ada selera nak makan. Aku terpaksa pakai baby carrier sebab nak buat kerja rumah lepastu nak masak untuk dia dengan aku sekali. Memang tahap lapar tu tak tahu macam mana nak cakap sebabnya aku tak boleh bergerak ke mana kalau tak dukung. Lepastu lagi satu perangai dia masa ini dia nak ajak kita pergi dapur lepastu nak tengok kita kacau masakan. Bila kita pergi ruang tamu dia menagis-nangis suruh pergi ker dapur balik. Memang masa ini kena banyak bersabar. Kalau etiap petang pula mesti nak ajak keluar nak main dekat luar. Memang setiap petang bawa dia keluar depan rumah janji dia tidak merengek. 


Waktu ini selepas seminggu Dian kena chicken pox. Dia punya chicken pox pun dan kering waktu ini. Mungkin tak nampak sangat kot sebab warna kulit gelap sangat. Haha. 


Selepas Dian betul-betul baik, aku dan suami terus bawa pergi shopping mall sekejap beli mainan. Lepas beli terus balik. Memang sekejap sangat tu. Haha. Waktu ini bukan main gembira sangat. Bukan gembira dapat permainan tapi dapat keluar rumah. Haha. Orang kata bagus juga dia kena masa kecil sebabnya bila kena masa tua macam aku ni, dia punya terseksa tak tahu nak cakap macam mana. Sampai sekarang masih ingat. kalau masa kecil macam Dian ni memang tak ingat dah sakit chicken pox tu macam mana. Haha. Semoga bertemu lagi. Lagi seminggu Dian nak pergi jalan-jalan ni. Nanti kita update ya. 

Love, DianaKamal

No comments: